Sri Lanka on upean monipuolinen saari, jossa paras tapa matkustaa on ehdottomasti omatoiminen kiertomatka. Näin me sen teimme!

Kaikki tässä postauksessa esitetyt hinnat ja muut tiedot perustuvat kokemukseemme Sri Lankassa helmikuussa 2019.

Seuraajamme Facebookissa ja Instagramissa jo tietävätkin, että viimeisimmän Intian-matkamme aikana lensimme Delhistä Sri Lankaan. Meillä on ollut aina Delhissä käydessämme tapana matkustaa samalla myös johonkin toiseen kohteeseen: olemme aiemmin matkailleet mm. Malesiassa ja Thaimaassa sekä tietysti Intian sisällä (viimeksi Keralassa, sitä ennen pari kertaa Rajasthanissa ja Nainitalissa lähellä Himalajan rinteitä). Kohteen valinta on aina ollut äärimmäisen vaikeaa, sillä Intiassa ja sen ympärillä on valtavasti kiinnostavia alueita, joista monet ovat meillä vielä kokonaan tutkimatta.

Tällä kertaa halusimme käydä jossakin aivan uudessa maassa. Lasten toiveissa oli palmuja ja rantoja, omissa toiveissani kulttuurihistoriallisia nähtävyyksiä ja vuoristoa, mies oli kai vähän siltä väliltä. Tulimme siihen tulokseen, että Sri Lanka olisi vastaus lähes kaikkeen.

Matka onnistui yllättävän hyvin siihen nähden, että valitsimme kohteen ja teimme reittisuunnitelmat lähes viime hetkellä. Päätin avata matkan yksityiskohdat nyt blogissa, sillä jos tämä toimi meillä, voi se toimia muillakin. (Tähän postaukseen on ahdettu kaikki käytännön tieto Sri Lankan matkastamme pikakelauksella, jotta seuraavissa jutuissa voin keskittyä muuhun.)

Sri Lankan Airlines Delhistä Colomboon

Matkalla testasimme myös meille uuden lentoyhtiön. Olen lukenut monilta matkailijoilta positiivisia kommentteja Sri Lankan Airlinesista, mutta ne ovat koskeneet Euroopasta Sri Lankaan suuntautuvia lentoja. Täytyy sanoa, että koneemme Delhistä Colomboon oli kyllä aikamoinen purkki.

Matkanteko oli kuitenkin hyvin viihdyttävää. ”Lentoemännät” olivat kaikki pitkiä, hieman kömpelöliikkeisiä miehiä, jotka törmäilivät jatkuvasti ruokakärryillä penkkeihin. Siitä olisi saanut hauskan komedian! Ateria oli tavanomaista lentokoneruokaa, joka kyllä ajoi asiansa.

Laskeutumisvaiheessa elimme jännityksen hetkiä, kun koko koneellinen ihmisiä nukkui ikkunaluukut kiinni eikä kuulutusta niiden avaamiseksi tullut. Mietimme jo tosissamme, olisiko tämä ensimmäinen lentomme, joka todella laskeutuu suljetuin luukuin. No ei sentään – ne riuhtaistiin auki aivan viime hetkellä.

Sri Lankan Airlines
Sri Lankan Airlinesin ruoka oli muuten ihan OK, mutta kärähtänyt chilipalko jäi suomalaisilta kyllä syömättä.

Lukijoillemme ei liene kovin oleellinen tieto, että maksoimme Delhi–Colombo-lennoista noin 200€/henkilö. Sen sijaan jokaisen on tärkeä tietää, että Sri Lankaan tarvitaan sähköinen matkustuslupa (ETA), jonka saa netistä 35 dollarilla. Alle 12-vuotiaista ei peritä maksua. Hae Sri Lankan matkustuslupa täältä. Hyväksytty valtuutus on voimassa 3 kk ja sillä voi oleskella Sri Lankassa 30 päivää.

Lentoaikataulumme oli menomatkalla kammottava: jouduimme ottamaan Delhissä taksin klo 1.30 yöllä päästäksemme kentälle, josta Colombon lento lähti noin klo 5 aamulla. Olimme perillä klo 8 jälkeen ja edessämme oli pitkä päivä ilman minkäänlaisia yöunia. Siihen sisältyi neljän tunnin automatka ensimmäiseen kohteeseemme Sigiriyaan, ja tuo matka meni enemmän tai vähemmän pahoinvoinnin merkeissä. Ei siis mikään paras alku lomalle, mutta kyllä se siitä sen jälkeen lähti hyvin käyntiin.

Meillä oli lopulta Sri Lankassa noin yhdeksän (tai oikeastaan kahdeksan kokonaista) päivää aikaa, mikä oli ehdottomasti liian vähän. Suosittelisin viipymään vähintään kaksi viikkoa, jos haluat nähdä kaikki tärkeimmät kohteet ja vähän rentoutuakin. Tässä postauksessa kuvaamani matkaohjelma onnistui kyllä meidän aikataulullamme, mutta vaati suunnittelua. Kovin monen tunnin muutoksiin ei ollut mahdollisuutta, ja muutama kokemus jäi toiseen kertaan ajanpuutteen vuoksi. Toisaalta pari juttua tuli mukaan ohjelmaan vasta paikan päällä.

Kahdeksassa päivässä ehdimme kuitenkin kaiken tämän:

1. Sigiriya

Sri Lanka, Sigiriya
Kohti Leijonakalliota kalliit liput taskussa.

Kulttuurihistoriaan hurahtaneena minulle oli selvää, että Sri Lankassa piti päästä käymään Sigiriyan Leijonakalliolla (Lion Rock) – siitä huolimatta, että se sijaitsi vähän hankalassa paikassa, muuhun reittiimme nähden väärässä suunnassa. Onneksi menimme. Kokemus oli hieno, vaikka pääsyliput olivatkin paikalliseen hintatasoon nähden kalliit (lähes 100 € nelihenkiseltä perheeltämme).

2. Dambulla

Sri Lanka, Dambulla
Munkkien kuoro Dambullan luolatemppelissä.

Jos Sri Lankasta pitäisi mainita vain yksi kohde, jossa jokaisen tulisi käydä, olisi se omasta mielestäni Dambullan luolatemppeli. Se oli kauneimpia ja mykistävimpiä paikkoja, joissa olen koskaan vieraillut. Meillä oli lisäksi onnea, sillä saimme seuraksemme ison ryhmän buddhalaisia munkkeja, joiden kuoroa kuuntelimme pääluolassa pienen konsertin verran. Aivan upea kokemus! Dambulla sijaitsee lähellä Sigiriyaa, joten jos sinne lähtee, kannattaa ehdottomasti käydä molemmissa.

3. Kandy

Sri Lanka, Kandy

Järven rannalla sijaitsevan Kandyn kaupungin tärkein nähtävyys on Pyhän hampaan temppeli. Hammasta ei näkynyt (sitä säilytetään kuvassa olevan oven takana), mutta tutustuimme mielenkiintoiseen museoon, jossa oli buddhalaista esineistöä ympäri Aasiaa.

4. Nuwara Eliya

Sri Lanka, Nuwara Eliya

Sri Lankan sisämaan vuoriston halki matkatessamme pysähdyimme teelle. Nuwara Eliyan alue on täynnä teetehtaita, joissa voi vierailla ilmaiseksi. Me pääsimme tutustumiskierrokselle Damro Tean tehdashalliin ja lopuksi joimme tietenkin isot kupilliset teetä.

5. Ella

Odotin tältä pieneltä mutta suositulta vuoristopaikalta luonnon rauhaa ja kauniita maisemia, enkä pettynyt. Ellan keskusta ja tärkeimmät nähtävyydet olivat melko täynnä turisteja, mutta muuten alueella sai vaellella aivan rauhassa. Vietimme siellä unohtumattomat pari päivää.

Sri Lanka, Ella
Etsiessämme näköalapaikkaa eksyimme täysin. Maisemat olivat niin kauniit, ettei se paljon haitannut.
Sri Lanka, Nine Arch Bridge
Nine Arch Bridge (Yhdeksän kaaren silta) oli ehdottomasti näkemisen arvoinen. Viivyimme paikalla niin kauan, että juna ehti tulla. Selfiet otimme sellaisessa kohdassa, josta ei ollut suoraa pudotusta alas – ja kauhistelimme samalla joidenkin muiden uharohkeita poseerauksia.

6. Udawalawen kansallispuisto

Sri Lanka, Udawalawe

Alkuperäisessä matkasuunnitelmassamme ei ollut safaria, sillä suhtaudumme kriittisesti kaikenlaisiin eläinaktiviteetteihin. Sri Lankassa ollessamme eräs safarijärjestäjä kuitenkin kutsui meidät yllättäen Udawalawen kansallispuistoon. Hyvä että menimme – kerron tästä kokemuksesta vielä lisää!

7. Unawatuna

Matkan viimeiset päivät vietimme Sri Lankan etelärannikolla. Sopivan rantakohteen valitseminen ei ollut helppoa, sillä vaikka niitä oli paljon, näyttivät ne kuvissa liian vilkkailta meidän makuumme. Harkitsimme pitkään Tangallea, mutta se sijaitsee sen verran kaukana lentokentästä, että päädyimme lopulta Unawatunaan. Siellä emme kuitenkaan majoittuneet päärannan lähelle vaan Dalawellan alueelle, jossa on pienempiä ja omasta mielestäni paljon kauniimpia rantoja.

Sri Lanka, Wijaya Beach
Tutkiessani Sri Lankan rantavaihtoehtoja ihastuin kuvien perusteella Unawatunan alueella sijaitsevan Wijaya Beachin maisemaan, jossa kaksi palmua kaartuu kivenlohkareen ylle. Varasimme hotellin kävelymatkan päästä tuosta kivestä, jotta pääsisimme sinne aamu- ja iltakävelyille.
Sri Lanka, Unawatuna
Myös hotellimme lähiranta, nimetön ja autio hienohiekkainen kaistale, oli upea.
Sri Lanka, Unawatuna Rock Temple
Unawatunan alueella kävimme myös temppelissä (Rock Temple), joka oli yllättävän mielenkiintoinen nähtävyys siihen nähden, miten vähän sitä mainostetaan.

8. Galle

Sri Lanka, Galle

Gallen siirtomaa-aikainen vanhakaupunki muistuttaa Keralan Fort Kochia, josta meillä on muistoja muutaman vuoden takaa. Elegantti, muurein ympäröity kaupunki ei missään nimessä ollut tyypillistä Sri Lankaa, vaan siellä näkyi portugalilaisten, hollantilaisten ja brittien vahva kädenjälki.

9. Koggala

Sri Lanka, Koggala

Viimeisenä matkapäivänä Ajay keksi aivan yhtäkkkiä, että voisimme käydä tutustumassa kilpikonnien maailmaan. Olen todella iloinen, että vierailimme Koggalassa – on vakea sanoa, oliko tämä paikka eettisesti juuri se paras vaihtoehto, mutta ainakin siellä sai paljon tietoa aiheesta. Lisäksi pienten kilpikonnien vapauttaminen mereen oli sydäntä lämmittävää.

Tämä oli lyhyt lista paikoista, joissa kävimme. Monista kohteista on myöhemmin tulossa lisää juttua tänne Mangostania-blogiin sekä Matkasto-verkkolehteen.

Sri Lanka, matkaohjelma

Jos mietit, miten kaikki äsken mainittu oli mahdollista yhdeksässä päivässä (tai oikeastaan kahdeksassa kokonaisessa päivässä!), niin tässä todisteena matkaohjelmamme. Sitä saa käyttää vapaasti omalla matkalla tai muokata mieleisekseen.

• Päivä 1. Lento Delhi–Colombo. Saapuminen Colomboon aamulla. Lentokentältä taksilla Sigiriyaan (etäisyys 146 km, ajoaika 3,5–4 tuntia ja perillä hotellissa noin klo 14). Lepoa, uintia ja vierailu läheisellä maustetilalla.
  • Päivä 2. Aamupäivällä tutustuminen Sigiriyan Leijonakallioon. Iltapäivällä tutustuminen Dambullan luolatemppeliin. Matkat taittuivat tuktukilla.
  • Päivä 3. Taksilla Sigiriyasta Ellaan. Matkan varrella pysähdys Kandyssa (Hampaan temppeli) ja Nuwara Eliyassa (teetehdas). Ajokilometrejä kertyi 221 ja ajoaika oli noin 7 tuntia (+ pysähdykset). Lähdimme liikkeelle aamulla ja saavuimme Ellaan iltamyöhällä.
  • Päivä 4. Pieni vuoristovaellus Ellassa. Iltapäivällä uintia hotellin lähellä sijaitsevassa vesiputouksessa.
  • Päivä 5. Ellan nähtävyyksiä: esim. Ravana-vesiputous ja Nine Arch Bridge. Matkat tuktukilla ja paikallisbussilla.
  • Päivä 6. Taksilla Ellasta Unawatunaan. Matkan varrella parin tunnin safari Udawalawen kansallispuistossa. Ajokilometrejä 303 ja ajoaika noin 6,5 tuntia (+ pysähdys). Saapuminen Unawatunaan myöhään illalla.
  • Päivä 7. Unawatuna. Lepoa ja uintia lähirannalla (Wijaya Beach).
  • Päivä 8. Aamupäivällä käynti temppelissä (Unawatuna Rock Temple) ja sieltä loppupäiväksi Galleen. Matkat tuktukilla.
  • Päivä 9. Uimaan alueen päärannalle (Unawatuna Beach). Iltapäivällä retki Koggalan kilpikonnakeskukseen. Matkat tuktukilla.
  • Päivä 10. Aamulla lähtö taksilla Colomboon lentokentälle, josta lento Delhiin noin klo 14. Matkaa lentokentälle 151 km, ajoaika 2,5 tuntia.
Sri Lanka, matkareitti kartalla
Sri Lanka: matkareittimme kartalla. Autossa tuli istuttua jonkin verran, ja siihen päälle vielä kaikki paikalliset ajomatkat tuktuk-takseilla.

Ohjelmasta jäi puuttumaan se kuuluisa junamatka Kandysta Ellaan, jota sanotaan ehkä maailman kauneimmaksi. Tähän oli kaksi syytä. Ensinnäkin aikataulusta olisi tullut liian tiukka. Toiseksi lapset sanoivat melko painokkaasti, etteivät he todellakaan aio istua seitsemää tuntia junassa tuijottamassa ikkunasta ulos. Totesimme, että ehkäpä toteutamme tämän junamatkan sitten seuraavalla kerralla!

Toinen lisäys olisi voinut olla Sigiriyassa Pidurangala Rock eli kiipeäminen näköalapaikalle, josta avautuu maisema viereiselle Lion Rockille. Olimme ensimmäisenä päivänä niin väsyneitä matkustamisesta, ettemme yksinkertaisesti jaksaneet. Jos olisin saanut vielä yhden matkapäivän lisää, olisin voinut myös käydä katsomassa raunioita Polonnaruwassa. Koko perheen raahaaminen sinne paahtavan auringon alle kivenlohkareita ihailemaan olisi kyllä ollut jonkinmoinen haaste!

Hintataso Sri Lankassa

Lyhyesti ja yksinkertaistaen: paikallinen ruoka, tuktukilla ajelu ja majoitus muualla kuin rantakohteissa on hyvin halpaa. Taksilla ajelu, rantahotellit ja nähtävyyksien pääsymaksut ovat melko kalliita. Länsimainen ruoka on keskihintaista (kalliimpaa ja huonompaa kuin paikallinen).

Pääsymaksut

Hinnat vaihtelevat hieman Sri Lankan rupian kurssin mukaan, mutta me maksoimme helmikuussa 2019 pääsymaksuja tämän verran:

• Sigiriya, Lion Rock 25 €/hlö
  • Dambulla, luolatemppeli 7,50 €/hlö
  • Kandy, Hampaan temppeli 7,50 €/hlö
  • Koggalan kilpikonnakeskus 2,50 €/hlö (ei sisällä kilpikonnan vapauttamista, noin 5 €/hlö)

9-vuotias sai useimmissa paikoissa 50 % lapsialennuksen, 15-vuotias ei.

Liikkuminen

Taksit ovat Sri Lankassa melko kalliita. Yhden päivän hinta on tyypillisesti 60-70 euroa (varsinkin vuoristoalueilla oli kalliimpaa). Jos vuokraat taksin pitemmäksi ajaksi, esimerkiksi viikoksi, voit saada sen noin 35–40 €/päivä. Tuktukilla liikkuminen on halpaa. Paikalliset muutaman kilometrin matkat maksavat yleensä 1–2 euroa. Tuktukiin mahtuu periaatteessa kolme matkustajaa, mutta me ahtauduimme joka kerta nelistään kyytiin.

Heti saavuttuamme lentokentälle meille alettiin myydä kiivaasti taksipalveluita. Olisimme voineet ottaa taksin koko lomamme ajaksi ja harkitsimmekin sitä vakavasti, sillä olisihan se helppoa, kun olisi koko ajan auto ja kuljettaja valmiina.

Mutta ei! Tehtyämme kaikki laskelmat päätimme sittenkin ottaa taksin joka kerta erikseen pisteestä pisteeseen. Koska emme tarvinneet taksia joka päivä, oli se tällä tavoin meille aavistuksen verran kannattavampaa. Toinen syy oli se, että Sri Lankan tyyppisessä maassa ajamme mielellämme kaikki lyhyet matkat tuktukeilla. Se on hauskaa! Jos meillä olisi ollut taksi, olisi tämä puoli jäänyt kokematta. Emme halua istua lyhyitä matkoja umpinaisessa autossa vaan antaa tukan hulmuta.

Jos sinua huolestuttaa, löytääkö Sri Lankassa taksia tai tuktukia helposti silloin kun tarvitsee, voin kertoa, että varmasti löytää – aina ja joka paikasta. Koskaan ei ole sen vuoksi tarvetta ottaa taksia ”koko päiväksi”, ”kahteen suuntaan” tai varsinkaan koko loman ajaksi, ettei niitä muuten olisi tarjolla.

Ruoka

Ravintoloiden hinnat vaihtelevat paljon kohteesta riippuen. Sisämaassa (Sigiriya, Ella) söimme oikein hyvin yhdellä eurolla/hlö. Saavuttuamme rannikon turistialueelle (Unawatuna) hinnat kaksin- tai jopa kolminkertaistuivat (2–3 €/hlö). Jos lähtisimme Sri Lankaan pidemmäksi aikaa, valitsisimme tukikohdaksemme ehdottomasti sisämaan (on siihen toki muitakin syitä kuin ruuan hinta).

Lyhyesti sanoen Sri Lankassa kannattaa syödä paikallista ruokaa. Se on intialaistyyppistä, hyvää ja edullista. Aamiaiset ovat yleensä todella runsaita, joten säästeliäs matkaaja valitsee ehdottomasti sellaisen majapaikan, jonka hintaan kuuluu aamiainen. Välipalaksi kannattaa ostaa kaikenlaisia paikallisia hedelmiä.

Sri Lanka, ruoka

Sri Lanka, aamiainen

Sri Lanka, kolme hotellia

On rasittavaa vaihtaa hotellia joka yö, mutta tylsää pysyä samassa paikassa liian pitkään. Meillä on oikeastaan kahden yön sääntö: se on minimiaika hotellissa, mutta ihanne on kyllä sellaiset 3–4 päivää. Tätä noudatimme nytkin. Tässä meidän Sri Lankan hotellimme!

1. Sigiriya (2 yötä): Ali Kele Hotel

Kriteerit tämän hotellin valinnalle olivat selvät. Se sijaitsi Sigiriyan ja Dambullan välissä, siinä oli uima-allas ja se oli halpa. Emme oikeastaan odottaneet paljoa, mutta hotelli osoittautui viihtyisämmäksi kuin luulimmekaan. Palvelu oli hyvin ystävällistä ja ravintolassa oli monipuolinen ja edullinen ruokalista niin aamiaista kuin illallista varten. Huoneet olivat pelkistettyjä mutta siistejä. Uima-allas oli kiva. Varo kuitenkin matalan ja syvän alueen erottavaa porrasta, sillä siinä on terävä reuna! (Ajay kävi tikattavana Dambullan terveysasemalla, mutta ei nyt mennä siihen…)

Maksoimme kahdesta erillisestä huoneesta 39 €/yö eli 18,50 €/huone.

Ali Kele Hotel (Sigiriya)

2. Ella (3 yötä): River Forest Nest

Tämä paikka oli todellinen löytö! Kuin olisimme olleet omalla, ihanalla kesämökillä. Kuva on terassin edustalta, jossa aukesi kaunis vesiputouksen yläjuoksu. Ihastuimme niin täysin, että tästä on myöhemmin tulossa lisää juttua Matkaston hotelliosioon.

Maksoimme neljän hengen perhehuoneesta 35 €/yö (hinta sisälsi todella runsaan aamiaisen). Kahden hengen huone samassa hotellissa olisi maksanut 25 €/yö.

River Forest Nest (Ella)

4. Unawatuna (4 yötä): Sunshine Inn

Hämmentävimpiä hotelleja, joissa olemme koskaan yöpyneet. Itse rakennus oli hieno ja uima-allaskin oikein mukava, mutta jollain tavalla koko paikan feng shui oli pielessä. Parkkialue oli ainakin aivan liian iso ja väärällä paikalla, ja lisäksi meluisa päätie kulki liian lähellä hotellia. Kaiken kukkuraksi olimme ainoat vieraat ja olo oli kuin aavetalossa. Valintaperusteemme oli puhtaasti hinta, sillä kaikki muut lähellä rantoja sijaitsevat uima-altaalliset hotellit olivat varaushetkellä todella kalliita. Saimmepa ainakin nauttia (itse ostamaamme) aamiaista täysin yksin altaan äärellä.

Maksoimme tästä kokemuksesta 68 €/yö (kaksi erillistä huonetta eli 34 €/huone).

Sunshine Inn (Unawatuna)

Luvassa lisää Sri Lanka -juttuja!

Tämä oli sellainen pintaraapaisu, että hengästyttää. Seuraavissa jutuissa pysähdytään katselemaan Sri Lankaa vähän rauhallisemmassa tahdissa, sekä täällä blogissa että Matkasto-verkkolehdessä. Mangostanian matkaryhmä haluaa jakaa matkakokemuksensa, jotta muutkin innostuisivat lähtemään Sri Lankaan. Pysy siis kanavalla ja seuraa juttujamme!