Skopelos, Kreikka (Aurinkomatkat) – onnistunut äkkilähtö

Suuntana Skopelos? Tässä käytännön tietoa matkoista sekä testattuja vinkkejä: kuljetukset, hotelli, autonvuokraus ja ravintolat.

Skopelos säilyy elävänä mielessä: valkoisiksi kalkitut kujat, pienet kirkot, metsäiset vuorenrinteet ja kirkkaat uimavedet. Se oli kuvankaunis saari – käy vaikka katsomassa edellisestä postauksesta.

Nyt loman jälkeen on mukava voida sanoa, että Skopelos oli meille juuri sopiva kohde. Toiveissamme oli rauhallinen viikko kauniissa maisemissa, ja sen myös saimme.

Skopelokselle kannattaa ehdottomasti lähteä – mutta matkaan liittyy muutamia asioita, jotka on hyvä tietää etukäteen. Kerron niistä tässä. Koska suurin osa suomalaisista saapuu saarelle Aurinkomatkojen asiakkaina, valotan vähän matkapaketin sisältöä. Paljastan myös muita hyväksi havaittuja Skopelos-vinkkejä. Laita siis muistiin tai kerro kaverille!

Skopelos – plussat ja miinukset

Ainakin nämä asiat kannattaa ottaa huomioon:

• Saarella ei ole lentokenttää.
  • Viimeisenä aamuna Aurinkomatkojen paluukuljetus lähtee hyvin aikaisin.
  • Auton vuokraaminen on oikeastaan ainoa tapa päästä nauttimaan hienoimmista maisemista.
  • Skopeloksen kaupungissa ei ole kunnollista uimarantaa.
  • Saarella oli ainakin kesä-heinäkuussa 2018 paljon ampiaisia.

Jos edellä mainitut eivät ole este ja päätät lähteä reissuun, pääset nauttimaan näistä:

• Uskomattoman kauniit, vehreät ja vuoristoiset maisemat.
  • Rauhallinen ympäristö: Skopeloksella on vain noin 5000 vakituista asukasta.
  • Kaunis, perinteinen arkkitehtuuri.
  • Alkuperäinen kreikkalainen tunnelma.
  • Satumaisen kirkkaat uimavedet.

Meidän mielestämme plussat voittavat selvästi. Skopelos oli niin sympaattinen ja tunnelmallinen saari, ettei tuntuisi ollenkaan mahdottomalta lähteä sinne joskus uudelleen.

Kuljetukset Skopelokselle ja takaisin

On oikeastaan hyvä, ettei Skopeloksella ole lentokenttää. Vähän joutuu joustamaan mukavuudesta päästäkseen saarelle, mutta kannattaa muistaa, että se on säilynyt naapuriaan Skiathosta idyllisempänä ja rauhallisempana nimenomaan hankalampien kulkuyhteyksien ansiosta. Jos Skopelokselle pääsy olisi superhelppoa, sinnehän menisivät kaikki!

Aurinkomatkojen suora lomalento (noin 3,5 tuntia) Skiathokselle ja sieltä noin tunnin lauttamatka Skopelokselle on oikeastaan todella kätevä, kun ajattelee, miten näille pienille Kreikan saarille pitäisi omatoimisesti hankkiutua.

Ainakin kesäkaudella 2018 Aurinkomatkojen lento Skiathokselle lähtee Helsingistä jo kukonlaulun aikaan klo 7.05 ja laskeutuu Alexandros Papadiamantis -lentokentälle noin klo 10.30. Aikainen herätys teki kieltämättä vähän tiukkaa, mutta selvisimme sen ajatuksen voimalla, että kohta alkaisi LOMA.

Skiathoksen lentokentältä meidät ohjattiin Aurinkomatkojen bussiin, jossa emme ehtineet kauaa istua: satamaan oli matkaa kokonaiset 2 kilometriä, ja Skopelos oli sieltä enää reilun tunnin lauttamatkan päässä.

Tässä kohtaa tulee kuitenkin se mutta. Lautta Skiathokselta Skopelokselle lähtee vasta iltapäivällä klo 13.20. Joillakin viikoilla lähtöaika saattaa olla vielä myöhäisempi, klo 15.20 (aikataulut voivat vaihdella). Tämä tarkoittaa, että Skiathoksen kaupungissa pitää notkua aikaisen aamulennon jälkeen vähintään useampi tunti. Ensimmäinen lomapäivä kuluu siis pitkälti siellä, vähän väsyneissä ja odottavissa tunnelmissa.

VINKKI: lähde jo Suomesta sopivissa hellevaatteissa tai pidä ne kätevästi saatavilla ja vaihda heti saavuttuasi Skiathoksen lentokentälle. Hotelliin pääsee vaihtamaan vaatteita vasta myöhään iltapäivällä/illansuussa.

Aurinkomatkat oli kuitenkin ottanut aikataulun hienosti huomioon ja järjestänyt kaikille Skopelokselle menijöille mahdollisuuden jättää matkatavaransa säilytykseen Skiathoksen satamassa olevan kahvilan takaosaan. Kaikki toimi todella nopeasti ja joustavasti, ja aikaa kaupungilla kiertelyyn jäi meillä noin kaksi tuntia.

Skiathos - Skopelos
Superspeed saapuu noutamaan aurinkomatkalaisia Skiathoksen satamasta.
Saimme liput Aurinkomatkojen oppaalta.

Saavuttuamme lopulta lauttamatkan jälkeen Skopeloksen satamaan meidät ohjattiin jälleen bussiin, joka vei hotellille. Se oli niin lähellä, että omatoimimatkalla olisimme kävelleet. Nyt tuntui kuitenkin mukavalta, ettei tarvinnut hikoilla laukkuja raahaten – edes sitä noin puolta kilometriä.

Sama kuvio toistui paluumatkalla. Bussi haki meidät hotellilta aamuvarhaisella klo 6.10, jotta ehdimme klo 6.40 lähtevään Skiathoksen lauttaan. Olimme perillä Skiathoksen satamassa tunnin kuluttua, jätimme laukkumme samaan kahvilaan ja ehdimme kierrellä kaupungilla kaksi tuntia, ennen kuin bussi haki meidät kentälle klo 9.45.

Skopelos - Skiathos. Lähtöaamu noin klo 6.30 Skopeloksen satamassa. Vähän liian aikaista, mutta tulipa nähtyä kaunis auringonnousu!
Skopelos - Skiathos. Flying Cat saapuu hakemaan aurinkomatkalaiset takaisin Skiathokselle.
Flying Cat saapuu hakemaan aurinkomatkalaiset takaisin Skiathokselle.

Kannattaa siis huomioida, että Skopeloksen-matkan kylkiäisenä saa peräti kaksi mahdollisuutta tutustua Skiathoksen kaupunkiin, sekä meno- että paluumatkalla. Siinä ehtii tehdä jo ihan perusteellisenkin kaupunkikierroksen, jos vain jaksaa. (Arvatkaa jaksoinko – no pakkohan se oli! Postaus Skiathoksesta tulossa myöhemmin.)

Ymmärrän kuitenkin hyvin, että esim. aivan pienten lasten kanssa ei välttämättä voi muun matkarasituksen keskellä lähteä juoksemaan pieniä kujia ylös ja alas. Onneksi Skiathoksen satamakadulla on vieri vieressä ravintoloita ja kahviloita, joihin on helppo jäädä vain istuskelemaankin.

Vaikka olemme yleensä omatoimimatkailijoita, on valmiissa matkapaketeissa suorien lentojen takia usein järkeä. Aurinkomatkojen matkapaketti Skopelokselle sisälsi lentojen ja hotellin lisäksi matkatavarat ruumaan sekä kaikki bussi- ja lauttakuljetukset ilman lisämaksuja. Pointsit siitä, sillä aina ei matkapakettien kohdalla näin ole.

Tuntui vaihteeksi ihanan helpolta, että kaikki oli järjestetty eikä tarvinnut heti maahan saavuttua esim. metsästää taksia. Lauttaliputkin saimme oppaalta suoraan käteen. Plussaa myös selkeästä tekstiviestistä, joka sisälsi ohjeet paluukuljetuksista ja jonka saimme kännykkään paluumatkaa edeltävänä päivänä. Mielestämme kaikki toimi Aurinkomatkojen osalta todella hyvin.

Hotelli Sun Accommodations

Varasimme matkan tapamme mukaan viime metreillä, äkkilähtönä. Pääsimme juuri ja juuri haluamaamme hotelliin, mutta koska se oli melko lailla täynnä, ei huoneissa ollut paikan päällä valinnanvaraa. Meidät mahdutettiin sivurakennuksen perimmäiseen kulmaan, alakerrokseen. Ensin se vähän harmitti, mutta pian huomasimme, että terassiparvekkeemme oli hyvin yksityinen ja vilpoisa verrrattuna useimpiin muihin. Lisäksi sieltä oli helppo yhteys aamiaiselle ja uima-altaalle. Viihdyimme lopulta oikein hyvin.

Aurinkomatkoilla on Skopeloksen kaupungissa useita muitakin hotelleja, mutta valitsimme Sunin uima-allaskuvien perusteella. Kyllä – 9-vuotiaalle se on se loman tärkein juttu! Lisäksi hotellin sijainti oli hyvä, lyhyen kävelymatkan päässä satamakadulta.

Huone oli kreikkalaista perustasoa, ihan tarkoituksenmukainen ja siisti, muttei niin kovin ihmeellinen. Sinne emme olleet tulleet aikaa viettämään, joten meille se kelpasi hyvin. Onneksi huoneesta löytyi jääkaappi! Kylmien juomien kulutus on Kreikan kesässä melkoista.

Parasta Sunissa oli ehdottomasti allasalue ja aamiainen (tai oikeastaan niiden yhdistelmä). Kokemuksemme mukaan hotelli sopii erinomaisesti perheille, joissa on uimataitoisia lapsia. Vanhemmat voivat istua aamiaispöydässä altaan äärellä, ja lapset pääsevät syötyään pulahtamaan suoraan veteen. Meille tämä oli todella mukava yllätys, sillä poikamme viihtyy pöydässä noin 5 minuuttia. Me vanhemmat taas otamme mielellämme vaikka kolmannenkin kahvikupillisen ihan kaikessa rauhassa… (Ehkä tuttu tunne monelle!) 😀

Aurinkomatkojen nettisivuilla muuten mainittiin tämän hotellin kohdalla pelkkä aamukahvi, mutta tarjolla oli kyllä paljon muutakin – ihan kunnon aamiaiseksi asti, varsinkin jos osti omat hedelmät! Lähes kaikkea muuta löytyi talon puolesta.

Skopelos, Aurinkomatkojen hotelli Sun Accommodations
Vesipeto ei pöydässä odottele.
Me tässä vielä vähän heräillään kahvin voimalla.

Jos suunnittelet matkaa Skopelokselle ja harkitset Sun-hotellia, tässä vielä muutamia kuvia lisää:

Skopelos, Aurinkomatkojen hotelli Sun Accommodations

Autonvuokraus Skopeloksella

Mielestämme autoa ei kannata vuokrata etukäteen, sillä koko Skopeloksen kaupunki on aivan täynnä vuokraamoita, joihin voi vain kävellä sisään neuvottelemaan hinnasta.

Suhtaudumme aina skeptisesti kaikenlaisiin suosituksiin, niin nytkin, kun Aurinkomatkojen paikallisopas kertoi bussikuljetuksen aikana, että Moto Center -vuokraamo olisi se oikea paikka vuokrata auto. Kovapäisiä kun olemme, kiersimme lähes koko kaupungin halki kyselemässä ja vertailemassa hintoja. Kun lopulta tulimme Moto Centeriin, osoittautui se edullisimmaksi. (Kannattaa huomioida hinnoissa omavastuu, joka joissain paikoissa oli 700€, joissain 400€).

Tällä kokemuksella uskallamme siis sanoa, että Moto Centeriin voi suoraan marssia sisään vuokraamaan auton ilman sen kummempaa vertailukierrosta (me tehtiin se jo!). Pienellä tinkimisellä menopelin pitäisi irrota 35€/vrk, omavastuu 400€. Palvelukin oli asiallista.

Ja miksi Skopeloksella kannattaa vuokrata auto? Totuus on, että Skopeloksen parhaat maisemat eivät todellakaan avaudu saaren pääkaupungista, jossa useimmat hotellit ovat. Kaupunki on arkkitehtuuriltaan viehättävä, mutta saaren luonnonkauneus odottaa ihan muualla. Busseja tietysti kulkee, mutta niillä pääsee vain paikkaan X ja sieltä pois. Ne eivät edes liikennöi kaikkialle. Jos haluaa oikeasti nähdä Skopelosta, on auton/mopon vuokraus ainoa vaihtoehto. Tai miksei myös taksi, jos rahaa riittää!

Moto Center sijaitsee melko lähellä lauttalaituria. Osoitteet eivät Skopeloksella paljon kerro, mutta paikka löytyy Google Mapsista.

Skopelos, autonvuokraus - Moto Center
Moto Centerin yhteystiedot sille, joka tarvitsee.

Ajaminen Skopeloksella

Huh mitä kurveja! Auto näyttää rullaavan jyrkänteeltä suoraan mereen. Tarvitaan kylmähermoinen kuljettaja, joka ei vilkuile sivuille upeimpienkaan maisemien kohdalla. Ajay on oppinut ajamaan autoa Delhissä, joten uskallan mennä hänen kyytiinsä oikeastaan missä tahansa. ♥ Onneksi, sillä itse en edes osaa ajaa. Ohjeita annan kyllä sujuvasti!

Google Maps toimii Skopeloksella melko hyvin, mutta kaikin paikoin siihen ei kannata luottaa. Jos alaspäin johtava mäki näyttää aivan mahdottomalta, se luultavasti myös on sitä. Älä riskeeraa vaan käytä järkeä ja kierrä jotakin toista kautta. Mahdollisimman pieni auto on helpoin, sillä sitä joutuu pyörittelemään ympäri jos jonkinlaisissa paikoissa. Ylämäissä on hyvä välillä sammuttaa ilmastointi, jotta pieni moottori varmasti jaksaa kiskoa koko auton ylös asti.

Kaikesta tästä huolimatta autoilu Skopeloksella on upeaa. Maisemat avautuvat ylhäältä vuoristosta aivan eri tavalla kuin alhaalta rannoilta. Kunhan kuljettaja vain pitää katseensa tiukasti tiessä ja ihailee näkymiä vasta pysähdyspaikoilta!

Skopelos - maisemat ovat saarella jyrkkiä.
Skopeloksen maisemat ovat jyrkkiä.

Mihin autolla kannattaa Skopeloksella ajaa? Siitä kerrotaan ensi numerossa. Tähän yhteen postaukseen ei millään saa mahtumaan kaikkea.

Jos nyt ihan lyhyesti: parhaat kohteet Skopeloksella ovat Glossa ja Mamma Mia Rock sekä rannoista ainakin Hovolo ja Panormos. Niillä pääsee alkuun.

Skopelos – ravintolasuositukset

Monista kohteista on hankala suositella ruokapaikkoja, sillä ympärillä saattaa olla kymmenittäin aivan samanlaisia ravintoloita. Skopeloksella kuitenkin kolme ravintolaa nousi niin selvästi esiin, että ne on helppo esitellä.

Apolafsi

Katselimme useampana iltana tätä paikkaa kulkiessamme sen ohi hotelliltamme. Siellä näytti olevan live-musiikkia, paljon paikallisia ja kiva tunnelma. Kun sitten eräänä iltana pysähdyimme tutkimaan ruokalistaa, alkoi joku asiakas jutella meille suoraan päydästä: ette todellakaan pety, jos istutte alas! No istuimme. Huomasimme pian, että toisessa pöydässä oli mielenkiintoinen amerikkalais-kreikkalainen seurue. Päättelimme, että Skopelokselta kotoisin oleva isoisä oli tuonut amerikkalaistuneet lapsensa ja lapsenlapsensa lomalle kotisaarelleen. Hän oli valinnut illallispaikaksi tämän ravintolan, joten täytyihän sen olla hyvä. Ja olikin!

Sijainti: lähellä lauttalaituria, heti rantakadulta pois kääntyvän tien varrella, Moto Center -autovuokraamoa vastapäätä. (Paikkaa ei löydy Google Mapsista eikä oikein muualtakaan, mutta Moto Center löytyy! Hae siis sitä.)

Skopelos, ravintolat: Apolafsi

Kyratso’s Kitchen

Kosman perheen kreikkalaista kotiruokaa tarjoava ravintola on toiminut vuodesta 1986, ensin Glysterin rannalla ja nykyään Skopeloksen satamassa. Sen perusti aikoinaan perheen äiti Kiratso Kosma, ja nyt siellä vaikuttaa myös nuorempi sukupolvi. Huippukokki Jamie Oliver on suositellut tätä paikkaa, minkä jälkeen siellä ovat käyneet monet muutkin tunnetut kokit, julkkikset ja lehdistö.

Kyratso´s Kitchen sijaitsee vähän syrjässä, satamakadun viimeisessä nurkassa juuri ennen allonmurtajaa, mutta sinne saakka kannattaa kävellä pysähtymättä muualle. Sisäänheittäjät ovat hieman ärsyttäviä, mutta älä anna sen häiritä.

Meidän lomamme aikana tämä ravintola oli ilta illan jälkeen aivan tupaten täynnä ja siellä oli uskomattoman vilkas meno. Oikein kunnon meteli! Me säästimme Kyratso’s Kitchenin viimeiseksi illaksi, eikä tuo ilta olisi voinut paremmin päättyä. Oli kiehtovaa päästä keskelle live-musiikin rytmittämää kreikkalaista kaaosta ja seurata henkilökuntaa, jolla tuntui olevan hyvä meninki niin keskenään kuin asiakkaiden kanssa.

Söimme monenlaisia maukkaita meze-ruokia, mutta paras oli kyllä se hetki, kun laskun yhteydessä pöytään tuotiin yllätyksenä jälkiruoka. Kuuman, rouskuvan rapean taikinakuoren sisällä oli samettisen pehmeää vaniljatäytettä, päällä kanelia ja tomusokeria. Oi luoja, olimme mykistyneitä! Illan pimeydessä ei saanut kummoisia kuvia, mutta tuossa alapuolella se kuitenkin näkyy. Vieläkin tulee vesi kielelle.

Et voi lähteä Skopelokselta käymättä Kiratso´s Kitchenissä. Tämä ravintola on ns. pakollinen kaikille.

Sijainti: rantakadulla melkein viimeisenä, lähellä aallonmurtajaa.

Skopelos Kreikka Kyratso's Kitchen

Magali

Tämä kreikkalaistyylinen pikaruokapaikka nousi heti perheemme 9-vuotiaan ehdottomaksi suosikiksi. Kävimme Magalissa lopulta kolme kertaa, ja viimeisenä iltanakin piti vielä kävellä ohi ja sanoa heipat.

Magali sijaitsee suuren plataanipuun katveessa vilkkaalla aukiolla, jossa on virkistävän erilainen tunnelma kuin satamakadulla. Jos asuisimme Skopeloksella, olisimme Magalin kanta-asiakkaita. Niin se vain on, joten muista käydä tässä kivassa ja rennossa paikassa haukkaamassa vaikka chicken pita!

HUOM: Magalille kuuluvat siniset pöydät. Aukiolla on pari muutakin ravintolaa, luultavasti ihan yhtä hyviä, mutta me satuimme valitsemaan Magalin ystävällisen palvelun takia – emmekä sen jälkeen missään nimessä halunneet enää ”vaihtaa puolta”. Varsinkin kuvassa näkyvä tarjoilija oli aivan huippu. Siis toistan: siniset pöydät. 😉

Sijainti: Kanari- ja Doulidou-katujen risteyksessä aukiolla, jossa kasvaa vanha plataanipuu.

Skopelos, ravintolat: Magali

Ja jos haluat istahtaa alas jo ihan pelkän näköalan takia…

…käy juomassa kuppi kreikkalaista kahvia Vrachos Café Barin terassilla satamakadun yläpuolella. Sinne johtavat korkeat, kiemuraiset portaat suoraan satamasta – et voi olla huomaamatta niitä. Kuumana iltapäivänä tämä on ihanan varjoinen terassi, jossa voi levätä ja ihailla maisemia. Se paras Instagram-kuvakin onnistuu helposti. 🙂

Skopelos, näköalat: Vrachos Café Bar

Lisäksi jokainen Skopeloksella kävijä kiipeää varmaankin venetsialaisen linnoituksen raunioille vanhankaupungin kukkulan huipulle. Siellä on ihanan näköinen ravintola Anatolia (Anatolḗ), josta aukeaa huima maisema merelle. Istahdimme sinne iltapäivän tunteina lepäämään kylmien juomien äärelle kierreltyämme ylös alas vanhankaupungin kujia – ja suorastaan huumaannuimme sinivalkoisista väreistä. Jos etsit parasta maisemaa Skopeloksen kaupungista, Kreikan lipun väreissä, se avautuu juuri täältä!

Skopelos, näköalat: Anatolia

Skopelos-jutut jatkuvat vielä – pysy kanavalla, niin saat tietää lisää tästä kauniista saaresta. Muista myös seurata meitä Facebookissa ja Instagramissa!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 ajatuksia aiheesta “Skopelos, Kreikka (Aurinkomatkat) – onnistunut äkkilähtö”